Friday 24 February 2012

Akibat berkawan dengan 'budak-budak', hati ini terasa...

Posted by Nia at 04:55
Lama rasanya tak update, actually saya buka juga blog ni dan blog kawan-kawan sekalian, tapi tak sempat nak update. Sekarang ni still kat office lagi, menunggu hubby main futsal dan kemudian balik bersama-sama.

Aik, ape la makna tajuk ini kan??? Nak cerita tentang mereka yang bukan ttc sememangnya tidak memahami langsung perasaan mereka yang tengah ttc. Mereka yang masih lagi budak-budak atau 'adik-adik yang belum lagi berkahwin', tapi cakap lepas dan tidak sensitif dengan perasaan mereka yang ttc.


Senario 1
Seorang kawan yang belum kawin beritahu tentang periodnya "Period saya tepat 27 hari, petang ni mesti dah period'. Sorang lagi kawan yang belum kahwin berkata dengan penuh kekaguman "Wah, senang la nak merancang kalau begitu kan?" Dengan bangganya dia menjawab "Iya, senanglah kalau stail period macam saya, kalau lebih 27 hari tu dah bahaya dah". Nampak sangat ko ni tak tau apa-apa pasal cycle and period ni tak payah la berlagak dengan engko punya period. Ada ke mana-mana dr kata macam tu? Suka-suka hati je la...Btw, saya kat sebelah dia je. Dan dia tau je period saya ting tong dan tengah ttc tapi tergamak cakap macam tu...

Senario 2
Seorang kawan yang belum lagi kawin, berkata dengan kawan yang sudah kahwin beranak satu "Aik, nape perut dia besar, ada baby ke? Entah-entah baby lelaki". Siap pegang perut orang tu lagi. Saya yang mendengar ni terasa hati lagi. Abis perut saya ni besar ade baby ke?

Senario 3
Seorang kawan yang juga belum kahwin, bercerita mengenai jirannya "Kesian jiran tu, belum ada anak lagi walaupun dah kawin dari tahun 2007 kan, mesti sunyi, berdua je diorang selalu ke mana-mana. Kesiannya saya tengok diorang". Aiyo, sentap lagi. Nak lawan kata-kata diorang tu, tetiba speechless, terasa pula saya, apakah dia kesian melihat saya yang telah lama berkahwin tetapi masih belum punya anak?

The moral of the study is, awak tu belum lagi berkahwin, tak tahu lagi awak terus je beranak pas kawin. Tak semestinya juga period awak on time awak mudah nak dapat baby. Semua tu Allah yang tentukan. So, jaga sikit mulut adik-adik sekalian yang belum lagi mendirikan rumahtangga.

1 comments:

nanoke on 24 February 2012 at 05:15 said...

ni mmg spesis mulut takde insuran ni.. cili skit.. kasi panas.. hahaha

 

Waiting for our 'fruit of love' Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting