Tuesday 5 June 2012

Tak jemu-jemu bendera merah ni melawat I ye...

Posted by Nia at 20:32
Lamanya rasa tidak masuk ke sini...bukan apa, sibuk dengan tugasan seharian. Tempoh pengajian hampir dekat, proses belum lagi habis, writing kena buat juga. Article pun lagi la, pening...terasa terbeban pula diri...

Nampaknya bermula lagi penantian saya, saya dah period Isnin lepas, maknanya harini CD3. Dah la period dah mula buat perangai, die keluar sikit-sikit je, pelik la...setahu saya lepas operate, period saya dah regular, 'benda' tu banyak keluar. Tapi tidak pula...sikit-sikit je, harini pun dah tak ada lagi...hari isnin tu saya dah buat upt - negative.

So semalam saya jumpa balik la dengan Dr. Sampai-sampai je ramai orang menunggu, nasib baik saya pandai ngelat n letak cepat-cepat kad saya di atas meja...hehe...so saya dalam orang ke4 kena panggil...takde la menunggu lama sangat...Sang suami ni pun nasib baik setia menunggu isterinya ni...Sayang abang...

Masa register tu, pembantunya amik tekanan darah saya dan timbang berat. Masa timbang berat tu, saya menjerit....Berat saya naik 3.5 kg. Mak ai...saya rasa badan saya sama je macam sebelum ni...pembantu prof tergelak je...sabo je ye...

Dr bagitau, pcos memang yang paling susah nak diubati. Kena banyak sacrifice, patience and usaha. Kena turunkan berat badan, die soh hubby bawa jalan-jalan pegi tasik ke, taman ke, exercise...Oleh kerana cycle saya panjang, dalam CD25, dr start monitor telur...die juga bagi saya clomid 4 biji dan adipex.

Pembantu prof kata, adipex ni boleh membantu menurunkan berat badan. Adipex perlu dimakan awal pagi sebelum sarapan. Ia juga membantu membuang lemak yang berada pada organ peranakan kita. Kadang-kadang, lemak ni yang menyukarkan kita untuk mengandung. Mengikut website yg saya baca, adipex ni kena makan pada pukul 5.30/6pagi, sebab kesan dia tu adalah sukar tidur. Masa sarapan, makan heavy breakfast, macam Nasi lemak etc. Tengahari dan malam kurangkan makan. Die suggest minum air, makan sayur-sayuran dan buah banyak. Tapi kalau sampai menggeletar kelapan jangan pula biarkan... Boleh juga makan tapi dalam kuantiti yang sedikit.

Tapi saya called ibu, mengadu nasib diri. Termenangis juga tadi, sebab saya dah tak berdaya lagi. Ibu kata, saya jadi macam ni sebab saya sorang-sorang je kat sini. Tiada orang yang saya boleh kongsikan. Perantau kan...Memang betul pun. Saya tidak bercerita pasal treatment atau stress yang saya hadapi ni pada sesiapa pun. Termasuk husband saya. Kalau cerita pun kadang-kadang terasa macam dia pun dah tak tau nak pujuk macammana. Dengan kawan-kawan? Langsung tak ada. Cousins ade je kat sini, tapi memangla tak bercerita langsung pasal isu ni. Sure sensitif dengan linangan air mata. Saya tak nak macam tu. Biarla saya nangis sorang sorang daripada orang tengok saya menangis. Saya tak suka orang kesiankan saya...Tak nak juga orang cakap saya cengeng...Tapi sandiwara kerap nangis ni pun masa period je...Masa-masa lain tak ada pula nak nangis sendiri...Nasib baik ada blog-blog ttcians...boleh la mengadu walaupun tidak pernah bersua.

Tak apa la kawan-kawan, nanti saya akan menulis lagi...Masih banyak perlu dibuat ni...InsyaAllah, bila free saya sure akan membalas kunjungan kawan-kawan ttcian yang saya sayangi...

6 comments:

ArePict SeeDar on 5 June 2012 at 21:27 said...

part nangis time period tu saya pun selalu sangat. tiap bulan.kadang-kadang terpaksa nangis sorok2 belakang suami.tak mau dia lebih kecewa..:)

me on 6 June 2012 at 03:27 said...

Sabar k dear, dugaan Allah bagi untuk insan2 terpilih je..
Pcos still can get pregnant, insyaAllah.. But please don't give up.... Jgn risau rmai lagi ttcian pcos berjuang same2 ngan awak, so cheer up dear... InsyaAllah dgn doa+ usaha+tawakan rezeki kite sampai nanti aminnnn :)

Little world on 6 June 2012 at 08:31 said...

Sabar yer---Sue POn dulu sangat2 kecewa-yang penting jangan giveup--usaha dan doa selagi TERMAMPU-insyaallah bila tiba masanya Kita akan tersenyum...

Unknown on 6 June 2012 at 21:36 said...

salam.. kes awak sama ng sue
1. period tiap2 bulan mmg xjemu jer buat lawatan sambil belajar..
2. period sket.. byk brownies... hari ke 6/7 baru freash blow keluar.. mmm ethlaa..
3. kita sama2 xder tempat nak mengadu .. nak bercerita .. hy en.suami jer tmpt meluah... tue pon betul kata awak diaorg pon smp dh taktahu nak bg nasihat apa kat kita...

4. tak suka org nampak saya sedih... terutama my family... kalu nangis pon sorok2 kat en suami jer tunjuk..
5. selalu meroyan bila period jer.. kalu tak maintain...
6.hanya kawan2 TTCian di blog sahaja yg byk membantu...

so follow laa saya balik hu3... salam perkenalan.. sory pjgn lebar
http://aswith4kids4ever.blogspot.com/

Nia on 8 June 2012 at 01:18 said...

arepict: at least menangis tu boleh melegakan tekanan...menangis pun satu terapi juga...

ieza dan little world: Setiap hari saya bangun tidur dan kerap mengingatkan diri sy supaya tabah dengan segala ujian ini...insyaAllah, sama-sama kita teruskan perjuangan ok...

siti: boringkan, sebab setiap kali dah capai luteal phase mesti dah terasa macam 'pregnant', tapi tiba2 bendera merah tu keluar, harapan tu terus gedebus, jatuh...

saya dah follow awak ok....

Unknown on 8 June 2012 at 02:49 said...

Banyakkan bersabar. InsyaAllah tiba masanya smpai jge rezki kita.. Expected period sye lagi 3 hari.. Doa2kan.. Sye nga uat research :D moh la sme2 join. Sje nk hilangkan tension. Nak berttc ngn series tp ngn cara y kurang stress. Sharing is caring. Ley follow sye :)

 

Waiting for our 'fruit of love' Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting