Friday 15 June 2012

Yeay, diet saya berhasil

Posted by Nia at 19:44
12 hari lepas, berat saya yang paling maksimum saya capai, 64.5kg. Harini, saya berjaya menurunkan kembali berat saya seperti sebelum ini, 61.3kg. At least ada la mencapai beberapa kilo kan...hehe...saya validate berat ni kat penimbang di rumah makcik, pun sama juga...Bila dah nampak penurunan tu, saya terasa hidup kembali.

Ok, rutin makan saya seperti berikut. Pagi saya breakfast berat, nasi dan ikan rebus, sayur rebus. Atau bakar ikan. Tapi kalau pegi uni, saya breakfast nasi dan ikan goreng juga, minyak lagi. Masak kat umah juga yang best, suka suka hati kita je nak masak apa. So, bila dah makan berat waktu siang, tengahari dan malam saya makan buah dan salad je. Stok buah memang menimbun dlm fridge. Dan banyakkan minum air, supaya tak lapar. Setiap hari, pagi atau petang, saya wajibkan diri saya jogging guna treadmill, dan tadi beraerobik sat...So, buat masa sekarang ni, gula yang saya makan hanyalah gula dari buah je. Saya tak minum dah milo atau sewaktu dengannya.

Cuma hubbyku ni pula, malam kata nak diet, tapi mulut duk mengunyah kerepek, keropok dll...aritu kantoi dengan saya dia masak maggi. Berkali-kali saya suruh dia makan tengahari, tapi alasan, tak sempat, sibuk dengan business dia tu...huhu...Saya kenalah proaktif, rajin buatkan dia salad dan potong buah-buah...Lepas tu minum milo letak susu pekat manis pula tu. Letak susu separuh tak nak. Adui...gula la tu sayang.

Saya nak teruskan routine ni sampai berat saya 55kg...sampai hilang lemak-lemak tepu kat badan ni, insyaAllah.

Semoga semangat ini terus meninggi dan tidak hangat-hangat tahi ayam...

4 comments:

::EIDA:: on 15 June 2012 at 20:22 said...

Waaahhh.. Berjaya!!!!~ Nak tiru dietlah.. tapi ida tak de treadmill.. huhuhu

Nia on 15 June 2012 at 20:27 said...

eida: ala, tak semestinya treadmill. beli je cd senamrobik tu pun actually berbaloi...pastu buat hari2...kalau nak buat belah pagi n malam pun lebih bagus...:)

Bouncing and Cherubic on 16 June 2012 at 07:12 said...

Saya dulu pernah diet secara makanan ni..tapi tak menjadi..walaupun tak sentuh nasi tapi saya tak keluarkan peluh..lebih2 lagi saya breakfast ringan tapi lunch pula heavy..

jadi inspirasi ni, boleh try la juga lepas ni

JayFarhana on 17 June 2012 at 23:25 said...

makan oat !!! memang boleh terasa bezanya! try for one month :) resipi2 oat pun byk kat intenet :D mcm2 leh buat. OAT is good!

 

Waiting for our 'fruit of love' Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting