Friday 8 June 2012

PCOSER perlu bertindak sekarang juga!!!

Posted by Nia at 18:48
Tiba-tiba saya rasa macam pipi saya 'ditampar' setelah membaca satu artikel ni, mengenai pcos atau nama singkatannya polycyctic ovarian syndrome yang boleh membuatkan telur seseorang itu tidak dapat matang dan mengakibatkan ia tidak mampu untuk bersenyawa dengan sperma. Seperti kata Dr saya sebelum ni, dengan adanya PCOS dalam diri maka banyak yang kita kena korbankan. Korbankan nafsu makan, nafsu berehat saja-saja dan yang paling penting, DUIT, untuk buat treatment dan sebagainya. Saya baru tersedar yang saya tidak mengamalkan cara hidup sihat sebelum ni.

Saya sebenarnya tidak menyangka yang saya turut mendapat PCOS ni, kerana menurut Dr, pcos ni sebenarnya adalah datang daripada genetik, benda tu memang dah ada dalam badan kita sejak dilahirkan lagi. Saya datang dari keluarga besar, ibu ada 16 orang adik beradik dan ayah pula 9 orang. Cuma, setahu saya, nenek saya menunggu 3 tahun untuk mengandung kali pertama. So possibility daripada genetik tu ada la kut...

PCOS adalah penyebab kegemukan, bukannya kegemukan penyebab kita dapat PCOS. Oleh itu, marilah kita bersama sama berdiet untuk stabilkan hormon dulu, kemudian barulah berusaha untuk dapat baby pula.

Daripada research yang saya buat di website, PCOS adalah disebabkan oleh pelbagai faktor, iaitu;

1. Insulin resistance - dalam hal ini, cara kita untuk menurunkan insulin adalah penting. Maknanya, pengambilan kadar gula kena rendah, so, SAY NO TO SUGAR!!! Wah, itu dia...Fungsi utama insulin memudahkan penyimpanan gula tambahan di dalam darah sebagai lemak. Untuk pcoser, jika kadar glukosa yang dimakan itu tinggi, maka tahap insulin yang lebih tinggi daripada pengambilan protein dan gula merangsang kortisol yang memburukkan PCOS. Karbohidrat yang diproses, iaitu roti, kentang dan roti yang manis-manis tu, please block all those for your food list.

Dari pembacaan saya, natural remedy adalah;
1. Sesudu Apple vinegar campur dengan segelas air, dan minum. Ada juga orang yang makan je terus sesudu, tapi saya tak tahan la...sebab rasanya sangat masam. Saya cuma letak sedikit je atas sudu dan campur dengan air. Ada gak satu produk ni, D-Chiro-Inositol, tapi mahal la...tak mampu den. Kat sini macam-macam kebaikan apple vinegar ni.

2. Hormon imbalance FSH/LH
Ia berkait rapat dengan hormon estrogen dan progesteron. Pcoser berhadapan dengan masalah period yang tidak menentu, macam chipsmore, kadang kadang ada, kadang kadang tiada, disebabkan oleh pengeluaran estrogen yang rendah. Oleh kerana estrogen rendah, maka progesteron menjadi tinggi. Untuk mereka yang normal, hormon LSH dan FSH berada dalam ratio yang sama, 1:1.

Ada banyak produk yang membantu meningkatkan tahap progesteron yang makin berlambak dah saya nampak. Saya bukannya anti dengan produk-produk ni, cuma saya lebih sukakan natural remedy, sebab yang dijual tu pun belum lagi tentu kesahihannya. Natural remedy untuk membantu meningkatkan progesteron adalah makanan yang kaya dengan vitamin B-6. Ini termasuklah bijirin, kacang, kunyit dan oregano. Zink juga membantu mengekalkan tahap hormon progesteron. Manakala untuk meningkatkan hormon estrogen, Buah-buahan seperti epal, ceri dan wheatmeal juga membantu.

3. Testosteron tinggi
Selalunya pcoser mengalami simptom-simpton kelelakian sedikit. Oleh kerana tahap insulin dalam darah tinggi, maka ia memberi signal kepada ovari mengeluarkan banyak testosteron, jadi LH pun jadi tinggi yang dirembeskan oleh kelenjar pituitari. Contohnya ada misai nipis dan kaki berbulu. Jadi, hormon ini berkait rapat kepada insulin resistant.

Dikatakan soya juga membantu untuk mengurangkan testosteron, tapi saya skeptical sikit dengan soya. Cauliflower dan brokkoli juga membantu menurunkan paras hormon. Kajian yang dijalankan menunjukkan teh spearmint boleh diambil telah menurunkan tahap testosteron dalam badan.

4. Emosi terganggu
Emosi juga berkait rapat dengan pcoser disebabkan gangguan hormon tersebut. Selalunya pcoser mengalami depression, kerisauan dan mood selalu berubah-ubah. Saya juga mengalami benda yang sama, kadang-kadang benda kecil pun saya dah risau berlebih-lebih pula, especially masa sorang-sorang.

Bila saya tengok the whole picture of PCOS, semuanya berpunya daripada insulin resistant. Kalau insulin berada di tahap yang normal, kelenjar pituitari tidak akan signal kepada ovari supaya keluarkan hormon progesteron yang berlebihan dan kadar estrogen yang dirembes adalah rendah. Jadi, penting untuk pcoser untuk menurunkan tahap insulin.

Oleh itu, mau tak mau pcoser kena diet. Turunkan berat badan. Harini tiba-tiba timbulnya azam baru kat saya. Kekuatan saya bangkit. Sudah 4 hari saya menjalani diet yang diberikan oleh Dr. Makan roti nan dan tosai digalakkan untuk maintain diet. Of course, now I should say 'no' to processed food especially fast food.

Kawan-kawan, apa lagi, marilah kita menggembleng tenaga untuk menurunkan berat badan dan makan makanan yang organik. jadi, PCOSER perlu bertindak sekarang juga!!! Selamat berjuang...

11 comments:

me on 8 June 2012 at 23:06 said...

Nice post espcially to pcos ttcians :)
Another thing yg saye find out is, EPO, habatussauda,pati delima pun is a good try for pcoser... Just sharing my 2 cents :)

CIK PUAN TIPAH on 10 June 2012 at 16:45 said...

Nia,
cycle ni mmg nak try apple cidar tu. Bukan sbb pcos..tapi pasal berat badan bertambah2 ni..risau lak.

ah_moi `_` on 10 June 2012 at 18:05 said...

hi maybe boleh try cuka epal yang mcm ni http://yatt-lateef.blogspot.com/search/label/cuka%20epal ..xmahal pun..yg kat website ni mahal la sikit sbb price include postage..kat luar around RM16 je..

Nia on 11 June 2012 at 07:32 said...

ieza : thanks for the suggestion ya.

Cik puan tipah: samalah la kita, berat makin naik macam dipam pam pula...

eisyah: sy memang dah ada cuka epal tapi jarang guna. Sekarang ni dah letak kat meja di ruang tapi supaya selalu ingat.

PutriesNoora on 11 June 2012 at 18:20 said...

wahhhh...good info...set dalam otak..less sugarrrr!=)

qaseh johanna on 12 June 2012 at 19:05 said...

SY pon ada PCOS... info yg cun utk dikongsi..tq dear...

*nk kena diet balik.. huuu

Nia on 12 June 2012 at 20:27 said...

PutriesNoora: ya, betul tu...better kita makan gula daripada buah je...itu lebih natural

qaseh: sudah semestinya kita kena diet. Saya sebelum ni pun tak terfikir, ingatkan saya ni kurus...tapi sebenarnya saya dah nak montel dah...huhuhu...

PhatLady on 19 June 2012 at 23:39 said...

masa mula2 sy dpt tau saya PCOS, rasa dunia sangat gelap.. rasa yang saya langsung xkan ade peluang utk dpt baby..

tp x sangka ada ramai lagi yg senasib..

dan dekat2 nak puasa ni baru terfikir nak diet... saya dah semakin gemssss..!! :'(

Unknown on 5 February 2013 at 01:24 said...

Hai..mcm mana nk confirmkan yg kita ni ada PCOS ye?sbb sy buat ujian darah suma normal..doc scan suma npk OK..tp sy xperiod slagi xmkn ubat utk force period..clinically gynea ckp akan treat sy sperti PCOS..apple vinegar tu mmg blh ubat PCOS ke?awk da ada result x consume apple vinegar tu?

ahaz1010 on 5 March 2013 at 23:59 said...

hi, just nak share,sy juga PCOS,so memang kena turun berat baru senang nak conceive.So sy just jongging 3x/week,loss 5 kg(2 month), then +ve preggy.

Unknown on 1 July 2014 at 11:27 said...

Thanks sgt info fasal Pcos ni..sangat2 membantu..

Sblm ada baca fasal tanda2 pcos je..hari ni dapat info remedy Natural lagi utk Pcos.

Jazakumullahukhairan jaza'

Maka saya pon kena lancar misi turun berat badan dan KURANGKAN minuman manis.

InsyaAllah..Ill try my best.

Salam ukhwah
Che'Pah
jemput ziarah www.latifahsuleiman.blogspot.com

 

Waiting for our 'fruit of love' Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting