Friday 10 August 2012

Cuba Jaya

Posted by Nia at 00:32
Hehe...sekarang ni akan masuk malam ke 21...Syukur sangat saya dah mula berpuasa sejak semalam...Nasib baik puasa saya kantoi cuma 6 hari, tak la lama sangat macam sebelum sebelum ni...Masa zaman anak dara dulu penah saya kantoi puasa 15 hari...sebab awal puasa dan akhir puasa period, even tak banyak tapi keluar spotting gitu...

Harini saya di rumah je, tadi tetiba lak rajin mengemas rumah...sume debu-debu saya lap...vakum lantai...kemas-kemas baik kain dalam almari tu...especially my dearest hubby punya baju-baju...mak ai banyak gila...aritu katanya nak bawa balik separuh sebab tak pakai pun...saya pun dah siap asing-asingkan baju yang tak nak pakai dah dan nak dihantar ke kampung. Bukannya tak elok tapi baju-baju tu dah lama tak pakai...daripada duk lama kat gobok tu baik bagi kat orang...

Kemas-kemas gobok tu pun dah ambil masa sejam lebih tau...huh...pas tu mop lantai lak...ntahla...rasa tak larat nak buat kerja ni dan terasa seronok pula mengemas dan berpeluh-peluh...walaupun terasa agak penat...almaklumla puasa kan...hahaha alasan...

Harini fikiran saya relax je...cuma sekarang ni nak banyakkan aktiviti kerohanian, ye la sebelum ni kan period...dah alang-alang sampai ke 10 malam terakhir ramadhan ni, mana la tau doa kita dimakbulkan olehNya...

Semalam saya ke Mid Valley lepas berbuka kat opis...singgah ke Himalaya, beli Shatavari...Kawan saya la syorkan, sebab die ada pcos, tapi sejak makan Shatvari ni, period dah mula stabil. Dan dia pun sudah tidak mengambil clomid lagi...jadi, alang-alang saya dah tak makan clomid cycle ni, so nak try gak produk ni...yang penting, untuk cycle ni guna cara natural, tak makan-makan ubat dah...dan nak latih hormon ni untuk membesarkan telur sendiri...Cuba jaya...tak cuba tak tau kan...

Tetiba lak harini terasa mengidam, nak makan Cheese Cake kat Secret Recipe tu..huhu...dah message hubby soh beli balik umah nanti...

Ntah apa la motif saya nak menulis ni pun tak tau...Merapu je...dan mengantuk...terasa nak tito...huarghhh...ok la..bye...

6 comments:

JayFarhana on 10 August 2012 at 01:23 said...

eh first time dengar nama tu. Im gonna get it tooooo la mcm ni! eh kalau okay n serasi u citer la kat sini k? so ur friend tu mmg PCOS yang mengarut jugak la period nya? terok sgt ke period dia i mean yang memang agak lamaaa tak period2 atau selang 2 3 bulan tapi period jugak? so skang ni dah normal dah ke? (ok soalan mcm polis sori ye) hahaha

Nia on 10 August 2012 at 02:31 said...

haha betul la...dr marsita (maybe u penah dengar nama dia) yg suggest...die punya period pun ting tong jugak cam sy ni...pcos yg degil...tp skg period die dah normal...setiap cycle 29hari selama 4 bulan...(die start makan dr bulan 3 asenye aritu...beli la kat mid valley tu, tengah promo RM40 jek...klu tak rm47 juga harganya.

Unknown on 10 August 2012 at 04:01 said...

assalamualaikum, im pcos-er too. bagai nak gilos jgk nk stabilkan period yg mengong lps kawen. cara plg sihat kne bg brt bdn ideal (bg pcos type obes tp sya bkn gemuk pon).
finally, saya try krim LUMIGLOW half bottle. sbb mls dh nk take pills yg jns kne telan2 ni.

in a month (calit sikit2 je kedekut yg amat dah brg mhl), dgn izin Allah jua, period start stabil. then, bought another bottle, nk tgk adkh consistent stabil on the next2 mnth. alhamdulillah 3 mnths dh stabil tu, ( x sbr punya psl xnak tggu conceived cara natural, i took clomid in higher dosage). alhamdulillah conceived.

~sharing is loving~

Nia on 10 August 2012 at 17:58 said...

Leeda: Tahniah...wah dah berisi nampaknya :). Actually sy penah gak beli lumiglow, tapi tak nampak kesan langsung...period tak keluar2 pun...so saya assume yg maybe badan kut tak sesuai dgn produk ni...

jaga kesihatan tau :)

Unknown on 11 August 2012 at 18:16 said...

thanx nia, saya cuti bekerja 2 bulan sbb prnh gugur n rahim lemah.ni bru start keje smula.

nia, awk dah ikut sukatan pemakaian dia betul2? kalo nak ikutkan bg yg bru start guna, kne calit banyak kan..kalo x silap, kne habiskan 1 botol tu dlm msa 2 minggu. awk dah pakai brpa bulan? cuba at least 3 bulan.

sblm lekat, sya ada ambil jgk set shaklee (kesuburan/kulit). makan untuk suami isteri. set tu untuk baiki mutu sel sperm/telur. tp saya ambik sbln je pastu trs ambil clomid memandangkan period dh stabil.

lg 1 saranan saya, kene detox. guna detox china yg murah tu. jenis jun gong tu. kasi buang toksin yg tersumbat semua. k.ipar saya jns x period walaupon ank dah 3. bila dia detox guna patch ni, baru dtg period. saya guna foot detox patch tu lama jugak la..mmg bnyk sgt toksik dlm bdn.

lg 1 cdgn saya, cuba berubat dgn homeopathy. blh tau mslh dalaman dlm msa yg sgt singkat, test guna rambut jer.

ada lg 1 saranan produk. saya bknnya meniaga. tp saya tgk keberkesanan dia dlm masa yg singkat. namanya EXFUZE. dia ala2 jus monavie. tp bkn jus tp ekstrak, 7 jns buat terhebat. bkn jns herba, x bahaya. setakat kesan org2 terdekat, ia mampu kecutkan cist/fibroid dgn cpt. exfuze ni utk SEMUA masalah dalaman. harga agk mhl sket. 1 botol rm195. tp kalo cpt berkesan, berbaloi jgk la.

saya doakan Nia berjaya. tp jgn putus asa tau..yg penting kne betulkan period dulu.

JayFarhana on 13 August 2012 at 21:53 said...

thanks for the info Leeda, sgt membantu jugak. me pun susah period, mcm2 dah buat including Lumiglow watever tu. makan itu ini but some of ur infos are good. i will give it a try. tq ;)

 

Waiting for our 'fruit of love' Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting