Sunday 22 April 2012

Pengalaman di Raudhah...

Posted by Nia at 05:58

Tapi perbezaan paling ketara antara Masjid Nabawi dan MasjidilHaram, lelaki perempuan diasingkan di Masjid Nabawi ni. Maknanya tempat masuk pun lain-lain...Di Madinah, terasa lega dan banyak rehat, macam bercuti pula sebab masa di Mekah tu sememangnya masa memang penuh je, tapi di Madinah ni orang bersemangat untuk ke Raudhah.

“Dari Abi Sa’id al-Khurdri ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda, “Tempat di antara kubur dan mimbarku ini adalah Raudhah (kebun) di antara beberapa kebun syurga.” [Musnad Ahmad bin Hanbal].

Kami sampai saya pukul 9 malam, solat di bilik dulu dan pukul 10 malam ke Masjid Nabawi, untuk ke Raudhah. Lelaki boleh je bawa masuk kamera. Tapi perempuan nak masuk ke masjid pun kena beratur untuk diperiksa. Handphone berkamera apatah lagi, sure la dia tak bagi masuk. Masuk je masjid terasa janggal, besar sangat. Tapi dah lama-lama ke sana, dah tahu dah selok beloknya dan jalan nak keluar masuk...

Nak ke Raudhah, kena beratur panjang, dan di bahagi-bahagikan ikut negara. Negara Arab lain, Syria etc, Indon dan Malaysia semua lain-lain group. Tengah duduk baca-baca doa etc, saya tersentak bila melihatkan orang menjerit tiba-tiba...Bila saya dengar betul betul, rupanya group orang Arab di hadapan kami dibenarkan masuk. Bila dapat masuk, mereka berselawat nabi sambil menjerit-jerit bersemangat dan sungguh emosional sungguh...Macam kita kan, berselawat dengan rendah diri dan berbisik-bisik cukuplah...Mereka siap berlari-lari dan bertolakan sesama sendiri...Dah la diorang tu besar-besar...Berdebar-debar saya seketika melihat situasi itu. Bila nampak situasi sebegitu, barulah saya faham kenapa mereka tak bagi orang perempuan bawa kamera. Diorang tak nak orang tengok aksi-aksi sebegitu kena upload ke Youtube etc...jadi bahan tontonan orang. Sememangnya ia adalah pengalaman luar biasa.

Saya menyesal pula sebab tak jaga wudhu, jadi saya cuma berdoa di Raudhah, seketika, sebab kalau orang berdoa, cepat je kena suruh keluar. Tipsnya, mutawwif kata, kalau nak lama-lama berdoa, kita kena berdoa masa sujud, jadi diorang tak boleh halang la...jadi esoknya, group kami cuba lagi masuk ke Raudhah, saya jaga wudhu baik baik dan sempat solat sunat kat sana. Saya sujud lama-lama, tak peduli dah orang nak langkah ke tak...Semoga doa saya dimakbulkan Allah. Moga suatu hari nanti saya dapat sujud lagi di Raudhah. Hati terasa sebak.

Perasaan masuk ke Raudhah tu sungguh unik. MasyaAllah, kita dapat melihat bilik-bilik Siti Fatimah, rumah Aisyah dan isteri-isteri Nabi. Walaupun begitu kita cuma dapat tengok dari jauh je...lelaki la untung, boleh berlama-lama lagi di Raudhah. Kalau perempuan ni paling lama pun 5 minit di sana...Bayangkan, pegi masjid pukul 10.30malam, habis pukul 1.30am. Balik bilik, bengkek je tengok sang suami tidur berkeruh-keruh...Dia kata dia pukul 11 malam dah balik dah...Sabo je la...

Malamnya, saya merancang untuk ke sana sorang-sorang. Saya masih tidak puas hati lagi..Lepas solat Isyak, saya tak makan pun...terus tunggu di sana, join group Indonesia. Saya solat puas-puas kat dalam Raudhah tu...lepas salam, saya bersujud lagi. Bila bangun, saya macam panik seketika. saya tidak dapat bangun, saya cuma mendongakkan kepala ke atas macam terkejut gitu. Sebab sebelum ni group saya dengan orang Indonesia, sekali bangun group Negro pula yang ada. Dah la besar-besar. Saya tak dapat bangun...Sekali tu, sorang perempuan Negro hulur dua tangan dia. Saya sambut tangan dia. Bila dah bangun baru lega. Saya cari jalan keluar, solat sekejap berdoa...bertenang...baru saya balik...

Bila balik tu ingatkan sang suami ni bawa la roti naik bilik pas dia dinner tadi, sekali langsung tarak.Merajuk kejap. Pastu dia buatkan milo segera yang kami bawa dari rumah dan hulur biskut. Sabo je la...

0 comments:

 

Waiting for our 'fruit of love' Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting