Wednesday 14 March 2012

Urut Physioterapi 2

Posted by Nia at 01:01
Last post saya ada bercerita tentang urut physioterapi kan...so isnin lepas kami bertiga janji dengan akak tu untuk berjumpa di Keramat. Dia boleh je datang ke tempat kita untuk minta rawatan mengurut. First, dia akan suruh kita bersauna untuk buang lemak-lemak dan melembutkan badan. Ini kerana, (sila tekan perut/di mana-mana bahagian badan anda) ia menyimpan banyak kolesterol dan lomak yang bila ia berkumpul akan menyebabkan salur-salur badan tersumbat. Lepas buat sauna, dia perati badan dan muka kita. Dari situ dia akan bagitau penyakit yang kita hadapi. Dia tengok muka saya, dia kata tiub saya tersumbat - wah terkejut saya dengar, betulla, itu sebab pun dia tengok dari bawah mata saya yang kehitaman. Pastu dia tengok bahagian hidung ada biji-biji cam jerawat nak tumbuh tak jadik tu, dia kata kemungkinan saya ada cyst dalam ovari, eh sama lagi...Macam-macam lagi dia tengok sebenarnya, tapi saya tak ingat...hahah...sape soh tak tulis kan....

Sebelum ni, saya selalu mengurut dengan makcik-makcik kampung. Ada yang rasa, ada yang tak. Yang ni memang lain sangat caranya. Katanya, kat kaki ni banyak refleks kat anggota badan dan otak. Dia urut kat kaki pun lama, sejam lebih...Sakit memang sakit, sebab dia attact terus kat tempat kita problem tu...Dia bagitau, point utk ovari kat depan tumit belah dalam....urut jek point tu untuk membetulkan problem kita tu...Kat bahagian ari-ari saya tu pun dia sentuh juga...Akak tu urut saya dalam 4 jam lebih...siap die buat lulur dan mandi limau lagi...terasa segar pas tu...hehehh...

Saya berurut kan ari senin...tetiba, bila saya plot graf suhu dalam fertilityfriend, line merah kuar...Ehhh...takkan la cepat sangat saya O kut...cuba tengok graph kat sini. Biar tul, awalnya saya ovulation? Cam tipu jek...

Pastu tadi chat dengan member FB, katanya tak elok mengurut pas ovulation. Aiyo...sungguhlah saya tak pasti yang saya dah O ataupun die predict time ovulation tu tak betul? Tak penah2 saya O masa CD10...huhuhu...hopefully saya belum O lagi, yek la vitex tu pun baru makan 13 hari...CM pun xnampak pun lagi. Cek kat microscope ovulation tu pun tak nampak tanda-tanda pun...

Sabar je la...

4 comments:

JayFarhana on 14 March 2012 at 20:58 said...

WAH bagus juga ye fisio tu before i penah buat tapi masa asthma teruk haritu, mmg betul la die ketok blakang kite ni smpai termuntah2 kahak yg banyak. Eh nanti nak try jugak la fisio. betul punye berkesan smpai teros progesterone u naik! and Ovulated! have faith dear, insyallah mana tau its ur turn :D jaga diri!

Nia on 14 March 2012 at 23:08 said...

jay: asenye progesteron naik tu sebab sebelum tu i amalkan vitex, susu kambing n serbuk kurma, epo etc etc....lepas ovulated tu baru wat urut physio tu...

risau sebab urut lepas ovulate, manala tau mengganggu sperm n ovum nak bersatu...tak pe la...kun fayakun kan...

Anonymous said...

wahhh..
bagus lah info ni.
thanks ye..

nanoke on 16 March 2012 at 08:58 said...

something new ni... myb bley try pas ni.. huhu

 

Waiting for our 'fruit of love' Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting