Wednesday 7 March 2012

Update

Posted by Nia at 23:34
Sambil wat keje ni sempat lagi update blog..hehe


So hari ni dah 3 ari pas period, start amik balik suhu...haritu masa period down sangat-sangat sampai hantuk-hantuk kepala ke dinding..hehhe...tidak la saja je bikin gempak....Actually frust jugalah sebab period kuar betul-betul lepas dpo12...so skg sy dah nampak pattern yg luteal phase saya sememangnya dpo12...

Untuk cycle kali ni saya memang jaga bebaik. Awal pagi, makan serbuk kurma + blended kurma + susu kambing. Sejam dua kemudian saya makan pati delima gulsan. Kemudian, malam pas solat maghrib, saya blend lagi kurma+serbuk kurma + susu kambing. Dalam kul 9mlm gitu, makan vitamin c, e, zink, kalsium n asid folik. Kemudian dalam kul 10 mlm, saya makan pula vitex dua biji. Sebelum tidur, amik delima gulsan lagi...

Untuk pengetahuan, saya makan vitex betul-betul lepas peod, masa tu malam. Esoknya, saya baca dlm forum yang sepatutnya makan 2 biji pagi dan malam, macam yg ditulis kat belakang botol tu...jadi, pukul 11 pagi, saya makan la 2 biji...Tiba-tiba, kepala sakit sangat, berdenyut-denyut,  dah la nak bawa tidur pun tak dapat. Saya tak biasa la tidur pagi ni...alahai...memang kerja dapat wat separuh jek la...nasib baik la hari tu saya tak ke uni...so saya buka boring n tengok cite hindustan...dapat la juga backup rasa sakit tu walaupun die terasa menyucuk2...bukan takat kat kepala je, tapi sampai kat belakang bahu kiri juga...bila google, ada juga orang yang mengalami benda yang sama...sebab dia makan 4 biji sehari...So, bila dia makan 2 biji je, sakit kepala tu hilang. Mungkin sistem saya tak mampu nak menerima vitex dlm dos yang banyak kut...Pelan-pelan kayuh la gitu...hehe

Jadi, lepas ni saya cuma makan 2 biji je setiap malam. Semalam tak makan pun sebab paginya dah makan kan...Semalam juga soh hubby urut belakang badan dan kepala...oleh kerana tak tahan sakit, so saya pun makan ubat tahan sakit/panadol 2 biji sebelum tidur. Esoknya, kepala jadi segar la...Sebenarnya kalau sakit kepala saya jarang sangat makan panadol. Kalau boleh tak nak makan pun...

Takat ni la dulu, semoga penantian waktu subur cycle kali ni tak la lama sangat. Amin...

8 comments:

Sizuka on 7 March 2012 at 23:43 said...

sy baru je order vitex.. waktu peod x leh makan eh?

Nia on 7 March 2012 at 23:50 said...

iya...sebab vitex ni tugasnya utk menambahkan progesteron...tp masa peod tahap progesteron sepatutnya rendah jek...

JayFarhana on 8 March 2012 at 00:16 said...

awak, vitex ni awak ambik, ok je eh? kirenye serasi n ade nampak die memang regularkan period ek? kite ambik 2 3 kali takpenah ade effect :( huhuhu....

Nia on 8 March 2012 at 00:26 said...

ooo...jay dah penah amik eh? kite baru nak try utk cycle ni...so tatau ada effect ke tak...buat masa ni nampak effect sakit kepala la..hehehhe...malam ni amik lagi vitex harap2 dah tak sakit pala lagi...

mag on 8 March 2012 at 00:30 said...

hai..salam kenal..jemput dtg rumah saya juge..:D
http://tunjuksatu.blogspot.com/

Fazlina Zainudin on 8 March 2012 at 18:23 said...

awak, tumpang tanya, vitex ni untuk apa ya :)

kalau period ok, insya allah takde apa-apa probs, sesuai tak nk makan vitex ni utk conceive?

Nia on 8 March 2012 at 18:29 said...

mag: salam kenal dear...

fazlina: awak nak guna vitex eh? saya tak sure la kalau org yg period ok boleh makan vitex ke tak...yg saya tau vitex ni boleh menambahkan tahap progesteron...sebab tu selalunya org ade pcos dan period tak regular yang makan...kalau org peod ok mesti progesteron die pun stabil kan...sorry ye saya tak sure...

Unknown on 9 December 2014 at 20:16 said...

Bli kt mn tu? Dh round KK ni sy cr...xjmpe pun...huhu...sedihhhh

 

Waiting for our 'fruit of love' Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting