Wednesday 4 July 2012

Update

Posted by Nia at 02:50
Update...

Dah lama ya saya tak jenguk ke sini...cuma nak bagitau, cycle bulan Jun pun masih lagi belum berjaya...huhuhu...sedih memang sedih...Bangun tido je pada hari kedua delay tu terus cek suhu...wah, suhu dah jatuh, 36.6 degree. Saya rasa confused, bukan apa, saya ni dahla tak penah delay tang luteal phase tu, sebab dpo saya maintain DPO12. Ni dah sampai ke DPO14, so bila cek upt - hasilnya negatif :(

Harini, sepatutnya DPO15, saya nampak suhu dah jatuh ke 36.2 degree...pegi kerja, nampak spotting...oohhh...makcik tu datang menjengah lagi...Boleh tengok suhu saya di sini (Jun 4, 2012).

Walau bagaimanapun, ada beberapa sebab untuk saya merasa bersyukur dengan cycle bulan Jun ni. Antaranya;

1. Cycle saya dah makin elok. Sebelum ni, selepas operation, cycle saya lebih consistent tapi lama sangat, 47-51 hari. Tapi cycle bulan Jun ni Dr suruh saya berdiet, to date, berat saya dah jadik 58 kg...dan pada masa yang sama saya berjaya identify yang saya berjaya ovulate pada masa yang normal; CD15. Sebelum ni, saya selalunya ovulate pada hari ke 34/35, atau tidak ovulate langsung. Tapi malangnya, masa ovulation tu saya berada di kampung, jauh dari suami tersayang. Mungkin sebab inilah saya masih lagi belum ada rezeki. Ovulation awal itu sememangnya di luar expectation, kalau saya tahu saya akan ovulate hari tu sudah semestinya saya akan paksa husband untuk ikut balik ataupun tak jadik balik. Apa nak buat, itu la yang dikatakan Allah masih tak nak beri lagi.

2. Sekarang ni saya dah mampu jadikan amalan pemakanan saya sebagai rutin, dan perut saya pun dah tak meragam macam dulu kalau saya tak makan tengahari. Makan buah je pun dah cukup. Perut pun dah rasa lebih selesa, kalau tak terasa berlipat je perut ni kalau masa kita duduk.

3. Saya identify yang masalah saya adalah kekurangan CM. Saya tak perasan langsung kedatangan CM tu pada hari ovulation tu. Jadi, ada seorang forumer bagitau, yang dia mengamalkan EPO jenama Naturalle, sebab itu dia dapat menghasilkan CM yang banyak. Maka, dengan ini saya pun telah berkunjung ke Guardian untuk membeli EPO jenama tersebut untuk cycle kali ni. Padahal di rumah ada 3 botol EPO lagi, jenama Kordel kalau tak silap.

Untuk cycle kali ni, saya akan mengamalkan;

1. Meneruskan diet seperti biasa.

2. Baru terbaca di fb forum - Makan core pineapple untuk memudahkan implantation di mana core pineapple ada bromelain yang membantu memudahkan implantation. Makan masa waktu subur. Pineapple actually tak elok dimakan di awal waktu period sebab boleh affect vagina dan CM pH, yang menjadikan ia lebih bersifat asid. So dah nak abis period tu boleh la makan...Terasa nak makan pajeri nanas.

3. EPO jenama Naturalle

4. Lain-lain basic supplement.

-----------------------------------------

Ada sorang minah cuba berchat dengan saya dalam fb, dia ni kawan lama saya masa di uni

Dia: Hai, dah ade baby?
Nia: Belum lagi la...honeymoon lagi ni...
Dia: uhhh...boringnya...

Terus saya tutup FB...sabo je la

Ok la...nak balik ni...Semoga kita semua diberikan kesabaran yang tinggi dalam penantian ini...Semoga suami kita juga sama-sama memberikan semangat dan sokongan kepada kita. InsyaAllah, satu hari nanti kita akan dapat juga, cuma cepat atau lambat je yang menjadi pertanyaan di kepala ni...Pedulikan dengan kata-kata orang lain. Kuatkan semangat ya, chaiyok chaiyok...Amin...

5 comments:

Pink Lavender on 4 July 2012 at 04:18 said...

xperla awak..
sabar eh..abaikan kw lm awak tuh
dia pk kite nih kawen xnak anak ker?
tp tuh semua kan ketetapan tuhan..usaha lg tau
sy pon tgh usaha juga nih

::EIDA:: on 4 July 2012 at 06:33 said...

Takpe , teruskan usaha.. perempuan cm kawan awak tu tak de otak nak fikir tu.. Abaikan dia... =)

CIK PUAN TIPAH on 4 July 2012 at 17:10 said...

Nia,,,
bestnya dapat turunkan kg..saya bertamabah kg ni..harap puasa ni boleh la berkurangan skt..hehe

JayFarhana on 6 July 2012 at 01:09 said...

hehe kite pun ada kwn lama penah chat kat fb n tanya soalan sama dan JAWAP benda yang sama. "uhh boringnyeee.." (yang bertanya tu kawin pun belum!) then i tanya dia Ko dah kawin ke?
"blum laa", haa astu apa lagi i pun tembak dia balik "LAGII BORING kalau tak kawin2!" ha amek! :P

Takpe la wak, alhamdulillah u are getting better, sekurang2nya ada improvement :) esok2 kita taktau kalau ada rezeki kan :D
yg penting bila nampak improvement dari segi kesihatan tu dah ok dah tu :) Allah nak beri awak yg terbaik sbb tu awak kena sihat dulu :D

Ok for CM tu mmg btul EPO boleh membantu dan satu lagi nnt awak cari Grapefruit juice atau cari buah dia terus. utk hormon pun dia sgt elok :)

For pineapple tu pun depends kat org, and do u know that kat US, ada term Pineapple Babies tau! hehehe, sebab ramai conceive just dgn amalkan makan pineapple core tu!

lots of babydust to u!!! :)

Nia on 10 July 2012 at 21:34 said...

pink & eida: mmg la, die mana penah rasa dugaan yang sy rasa. Rasanya jalan hidup dia mudah jek...masa belajar, bukannya belajar betul2...meniru kawan, soh kawan buatkan assignment...masa tu ade pakwe..pakwe antar ke hulu ke hilir, so mudahlah nak ke mana2...duit pun pakwe bagi tak putus2...lepas tu, keje pun dah best skg...terus je jd lecturer...kawin terus pula bunting pelamin...nasib masing-masing kan...

cik pn tipah: kena kuatkan semangat nak turunkan berat ni...sy cuma geram dgn badan sendiri yg susah nak heal satu2 penyakit tu...padahal sy dah operate pun...rupanya kena turunkan berat badan juga...

Jay: thanks so much jay...sy mencuba untuk menjadi lebih redha dgn apa yg saya alami sekarang...cuma kekadang rasa letih sikit...tapi walau macammanapun, kena juga bangun untuk berjuang mendapatkan baby :) mudah-mudahan lepas ni akan ada rezeki kita...mana tau doa kita di bulan ramadhan ni diperkenankannya...amin

 

Waiting for our 'fruit of love' Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting